O THIS IS BLUE
KDO STOJÍ ZA THIS IS BLUE?
Mario Kubaš, který je majitelem společnosti This is blue s.r.o.
Mario Kubaš je vysokoškolský pedagog kulturního managementu (arts management VŠE), ředitel divadelního festivalu Modrý kocour, spoluzakladatel www.culturematters.cz, člen několika odborných rad, bývalý filmový herec, redaktor a moderátor kulturní redakce České televize, jachtař s druhou nejvyšší kapitánskou licencí B, zdravotník certifikovaný Ministerstvem vnitra, admirál a zakladatel společnosti This is blue.
KDO JSOU KAPITÁNI?
Jsou to zkušení čeští mořeplavci, kteří dlouhodobě jachtaří v Jadranském a Středozemním moři a bez přehánění znají skoro každou zátoku. Všichni jsou zkušení, certifikovaní, zodpovědní a milí lidé, se kterými je potěcha trávit čas. Kapitán je alfou a omegou posádky na lodi. Kapitán neboli skipper odpovídá právně za bezpečnost posádky a lodi. Vyhodnocuje počasí, navigaci, plavební podmínky a uděluje úkoly posádce. Těší se úctě, respektu a maximální pozornosti. Jeho um je základem vaší potěchy.
O PLAVBĚ
JAK PLOUT S THIS IS BLUE?
PROČ JSOU PLAVBY ORGANIZOVÁNY S PŘEDSTIHEM?
Tímto způsobem můžeme cenu výrazně snížit, zároveň do konce ledna zmizí z trhu asi 70% lodí.
JAK VYPADÁ DEN NA LODI?
Chytáme vítr, jedeme na přírodu.
Den je proto přizpůsoben aktuálnímu počasí, respektive větru. Pokud nenastává radikální změna počasí, vítr se zvedá kolem desáté, jedenácté hodiny (záleží na lokalitě). To je zpravidla čas, kdy vyplouváme (pokud se nezůstává přes den ve městě).
Admirál s kapitány po poradě určí společnou definitivní trasu a seznámí s plánem celou posádku. Lodě plují víceméně společně. A někdy také ne. Potom se ozve: „A bude čas na koupání?“ a jako pokaždé se ozve zpět: “Samozřejmě, jako vždy.“ Koupe se v zátokách na ostrovech, daleko od znečistěných pláží a hluku. Rádi zastavujeme i na moři. Už jste se koupali a měli pod sebou 130 m modrého nekonečna? Ale největší slast nastává se sílícím větrem, svistot lodi na hladině se ničemu nevyrovná…
Každý je na palubě svého času pánem. Někteří se tiše opalují, jiní celý den živě hovoří, někdo si čte, jiný na přídi hodiny pozoruje hladinu a horizont, někdo je u sebe v kajutě, někdo je posedlý lanovím a plachtami a pořád by něco přitahoval a povoloval (viz šťourání v ohni), ale všichni, a za to dáme krk, svítí. Plachtit a zacházet s lanovím naučíme kohokoli.
Na místo kotvení, což je buď přírodní zátoka, nebo město, dorážíme zpravidla před soumrakem, to je kolem sedmé hodiny večerní. Vaří se večeře (některé gastro posádky už dávno pojedli během plavby) a vyráží se do města, či nočně koupat, či takzvaně soulodit, kdy se na sebe vyvážou dvě lodě ve velmi přátelském hovoru.
A potom přichází čas nočních ptáků, toulek, ulic, cest, pěšin, výhledů, rozhledů, společnosti, koupání, pohledů, smíchu, cikád, šeptání, troušení kroků, dumání, hodování, sladkého spánku…
BUDEME POŘÁD NA LODI?
Vůbec ne, loď je primárně dopravní prostředek. Budeme se toulat po ostrovech a zátokách, každý den zakotvíme na ostrově nebo pobudeme v marině. Někdy zůstáváme na ostrovech i celý den.
JE JACHTING DRAHÝ A LUXUSNÍ?
Není. Jachting je levnější rekreace než lyžování. Pokud nevyžadujete nejnovější modely lodí, cena je přístupná prakticky pro kohokoli. Dokonce bývá levnější než dovolené, které nabízejí jedno místo, jeden hotel, jednu pláž, jedno město atd.
NA LODI
NA ČEM POPLUJEME?
Pojedeme na lodích, jejichž délka přesahuje 43 stop, což znamená přes 13 – 14 metrů. Taková loď je vybavena čtyřmi kajutami, kde spí po dvou osm lidí, někdy ještě osoba v salónu. Jedna z kajut má palandu, tedy dvě lůžka nad sebou. Loď má dvě toalety, kde je přístupná i sprcha. Loď má motor i plachty, avšak samozřejmě naším cílem je plout v tichu za hvizdu plachet…